Jaaroverzicht 2022

Het einde van 2022 komt nabij, wat was het een sportief topjaar!  We nemen dan ook graag de tijd om terug te blikken op alle prachtige prestaties in de waterski en wakeboard wereld van afgelopen jaar. We zetten ze hieronder voor u met veel plezier op een rijtje!

Juli: Een vliegende start!

We starten ons overzicht op 14 juli met de World Games waterski, daar behaalde onze landgenoot Olivier Fortchamps een 5e plaats tricks in de categorie open men.

Verder in juli vond ook de WWA World Championships kabelwakeboard plaats in Londen. Team Belgium bestond uit Norah Houwen, Lowa Van Cutsem, Vic Drooghmans, Ike Vanleenhove en Victor SalmonNorah Houwen behaalde goud (features only) en Lowa Vancutsem zilver (traditional) in hun leeftijdscategorie girls 10-13. Twee beloftevolle dames!

Eind juli werden glans prestaties neergezet op het EK Waterski 35+ in Griekenland. Coyotte (Yves Saintviteux) en Olivier Fortamps verbazen door allebei hetzelfde resultaat neer te zetten: ze maakten de combinatie compleet met goud in tricks, brons in jump en goud in overall. Ingrid Vluymans skiede haar beste prestatie ooit op een wedstrijd in tricks.

Spektakel verzekerd op de Catalina ski race in de Verenigde Staten waar de skiërs aan volle snelheid voorbij racen. Onze landgenote Demi Fobelets won samen met Ben Manchett de ‘over and back’. In de reeks open men wist Tim Lisens een bronzen medaille te behalen voor ons land.

Van 27 tot 30 juli konden we onze blootvoet skiërs aanmoedigen op het EK aan het privémeer van Saint Prest "Etang du Gorget" in de buurt van de stad Chartres. Ons Belgisch team bestaande uit Celine Vrancx, Marc Simons en Tyas Vanduffel hebben er geweldige prestaties neergezet. Zo behaalde Tyas Vanduffel een bronzen medaille in tricks en twee zilveren medailles in jump en overall. Celine, die een week voor het EK een blessure aan de voet opliep, zette ook een mooi resultaat neer. Met zilver in tricks en zilver in jump mocht ze 2 keer het podium beklimmen.

Augustus: Vol knappe EK prestaties!

We beginnen augustus met het EK waterski U14 en U17 waar Ines Solé de zilveren medaille slalom in ontvangst mag nemen. Team Belgium bestond verder nog uit Robin Mannes en Victoria Didden. Victoria wist een super prestatie neer te zetten in tricks. Met 2860 punten verbrak ze haar persoonlijk record en behaalde zo een 6e plaats.

Later in augustus ging het Malibu IWWF Europe and Afriva Wakeboard Boat Championships door te Fühlinger See in Keulen, Duitsland. Team Belgium bestond uit Wouter Deschrijver, Arthur Lammens, Luna Cassart, Arno Philips, Mathys Debontridder en Oliver Marchal. Zowel Luna (open women) als wouter (men 40+) wisten een 6e plaats te veroveren.

Na lang twijfel en vrees dat er geen EK cable wakeboard zou georganiseerd worden, kwam het verlossende nieuws dat Thy cablepark in Denemarken het gecombineerde kampioenschap op zich heeft genomen. Team Belgium werd vertegenwoordigd door Pauline Appelmans, Louis Eggerickx, Emiel Lauwers, Ike Vanleenhove en Noah Ferson. In de Open reeks wakeboard zijn zowel Pauline als Louis in de halve finale geraakt. Bij de jeugd hebben Emiel (U14) en Louis (U18) de finale gehaald! Ook voor de discipline wakeskate deed ons land het goed. Achter zowel de vierde (Louis) als vijfde plaats (Noah) in de categorie U18 mag België zijn naam zetten. Een knappe prestatie van Team Belgium in een EK waar het niveau enorm hoog lag!

September: Goud en brons op het WK!

We begonnen september met het EK Waterski Open. Olivier Fortamps behaalde een 5e plaats op het EK Waterski Open tricks. En dat tegen skiërs die gemiddeld 20 jaar jonger zijn. Dat was al een goede opwarming voor het WK +35 dat de week erna plaatsvond. Daar wist hij goud te behalen zowel in het overall klassement als op figuren. Olivier heeft duidelijk op een topjaar erop zitten! Samen als team Belgium wisten ze een mooie 6e plaats te halen, proficiat!

Na een spannende strijd wist het Belgisch Waterski Showteam een bronzen medaille te halen op de World Waterski Show Tournament in Florida. Wat een show en wat een prestatie! Over alle deelnemende teams heen werd er nog een individuele trofee uitgereikt voor de MMVP en FMVP, de ‘male and female most valuable person’. Een trofee voor een zeer veelzijdige en sterke skiër. De FMVP ging naar onze landgenote Jasmin Geens van de waterskiclub Gierle. Proficiat Jasmin! Naast de teamcompetitie werd er dit jaar ook voor het eerst een individuele competitie georganiseerd in de disciplines swivelski, adagio doubles en freestyle jump. Meerdere Belgische skiërs toonden knappe prestaties, met als sterkste resultaat een mooie 4e plaats voor de freestyle jumper Arne Van Maele van het West-Vlaams Showteam.

Oktober & november: Nog een wereldkampioen erbij!

En dan last but not least sloten we het wedstrijdseizoen af met een wereldkampioene tijdens het WK Cable Wakeboard in Thailand. Lowa van Cutsem won goud in haar categorie U14 girls. Een prachtige prestatie! Ook Louis Eggerickx deed het fantastisch met een 3e plaats bij de junior men. Team Belgium werd vervolledigd met Frank Vanleenhove, Louison Chasseur, Ike Vanleenhove en Noah Ferson.

Prachtige prestaties op de BK’s

Naast de internationale prestaties zijn er ook op de Belgische kampioenschappen top resultaten neergezet. Alle informatie over de BK's kan je lezen op onze website onder disciplines en wedstrijden. Er was tijdens het BK kabelwakeboard zelfs een primeur binnen de discipline: voor het eerst was er ook de categorie G-sport waarbij de deelnemers aan de kabel sitwaken.

Dit was 2022, bedankt en tot in 2023!