Aantrekkelijk materiaal

De meerwaarde van deze lessenbundel is dat een training enerzijds kan bestaan uit verschillende oefeningen met 1 type materiaal. Anderzijds - indien je in de club of thuis beschikt over meerdere materialen - kan je deze trainingen ook combineren.

Je kan bijvoorbeeld als warming up 2 oefeningen met de zitbal kiezen. Vervolgens in het onderdeel lower body gaan werken met de halve bal en een balanceerplank en in het deel upper body gebruik maken van de suspension trainer, ...

Je moet echter wel steeds werken op hetzelfde niveau (functionele training 1 of 2).

Zo kan je als trainer elke week een andere training geven, waarin dezelfde oefeningen regelmatig terugkomen. Dit geeft het grote voordeel dat de jongeren de oefeningen gaan herkennen en deze op een juiste manier kunnen uitvoeren, maar dat zij toch steeds een andere les aangeboden krijgen.


Onderstaande materialen worden gebruikt:

Zitbal

De zitballen bezorgen ons destabilisatie waardoor we in een oefening meer spieren gaan aanspreken. De zitbal is ideaal ter ondersteuning van de rug en ter versterking van de core-spieren.

Zitballen bestaan in verschillende groottes, te kiezen in functie van de lichaamslengte (-168 cm 55cm; 168-188 cm 65 cm; +188 cm 75 cm). Daarbij geldt: “Hoe meer lucht in de bal hoe instabieler de bal is”. Beginners doen er goed aan de bal niet te hard op te pompen.

Naast de gewone zitbal, bestaat ook een grote bal met korrels in. Dat maakt enerzijds dat de bal stabieler blijft liggen op de grond, wat soms gemakkelijker is. Voor hef- en zwaaibewegingen wordt er anderzijds een dynamische weerstand gecreëerd, waardoor het lichaam extra wordt uitgedaagd op het gebied van stabiliteit en coördinatie.

Halve bal

De halve bal / balance trainer is een multifunctioneel trainingshulpmiddel met vele toepassingsmogelijkheden.

Door de vormgeving met een zware onderplaat kan dit toestel aan twee kanten gebruikt worden. De balance trainer is het geschikte toestel voor proprioceptieve training. De halve bal creëert de ideale motivatie om actief te trainen: van gedoseerde core-stability training tot explosieve oefeningen. Het is geschikt voor elke leeftijd en elk trainingsniveau.

Ballast bal

De kleine ballast bal is terug te vinden in verschillende kleuren, afhankelijk van het gewicht van de bal. Hij is ontworpen om op een speelse manier, alleen of met anderen te trainen.

Suspension trainer

Suspension training is de algemene benaming voor trainingen met instabiele koorden, waarbij je gebruik maakt van je lichaamsgewicht. De twee bekendste merken zijn de TRX suspension trainer en de Aerosling, maar er zijn talloze kopieën op de markt gekomen die een stuk goedkoper zijn.

Met de suspension trainer worden kracht, coördinatie en beweeglijkheid gelijktijdig getraind en wordt de stabiliteit van de romp verbeterd. Doordat de hendels van de aerosling instabiel zijn, worden ook de diepere spieren rond de gewrichten geactiveerd. Deze ‘instabiliteit’ veroorzaakt een aanzienlijk hogere trainingsprikkel.

De moeilijkheidsgraad van de oefeningen kan gewijzigd worden door de lichaamspositie ten opzicht van het ophangpunt te veranderen.

Elastiek

De elastiek biedt veel trainingsmogelijkheden. Hoe harder jij trekt, hoe meer weerstand je krijgt en hoe zwaarder je dus traint. Door de geleidelijke weerstand die de elastieken bieden, neemt ook de weerstand op je spieren geleidelijk toe.

Je kan elastieken terugvinden in allerlei sterktes, aangeduid met verschillende kleuren. Hoe sterker de elastiek, hoe meer weerstand je bij de oefening ondervindt. Voor stabilisatieoefeningen is het interessanter om met een iets minder sterke weerstand meer herhalingen uit te voeren of een houding langer aan te houden.

Stroops

De stroops is een weerstandsband, speciaal ontworpen om power, beweeglijkheid en snelheid te verbeteren.

Dankzij een haak op het uiteinde van de band, kan een handvat of gordel vastgemaakt worden aan de stroops. Het andere uiteinde kan aan een ankerpunt vastgemaakt worden, of men kan er eveneens een handvat of gordel aan vastmaken. Dit zorgt ervoor dat de oefeningen met deze stroops zowel alleen als per twee kunnen uitgevoerd worden. Ze zijn veelzijdig en eindeloos. Daarbij komt nog dat er verschillende lengtes en weerstanden bestaan, naargelang het type oefening of het niveau van de sporter.

Wanneer de stroops gebruikt wordt, moet er reeds lichte voorspanning op de rekker zijn alvorens een beweging mag uitgevoerd worden. Anders krijg je steeds een schok.

Foam roller

De foam roller is het perfecte hulpmiddel voor “Self Myofascial Release (SMR)”. Dit is een proces waarbij met behulp van zelfmassage de myofascia wordt beïnvloed om de flexibiliteit van het weefsel te optimaliseren en spierspanning te reduceren. Dit leidt tot:

Naast massage kan de foam roller ook gebruikt worden als trainingsmiddel voor een complete work out, wat leidt tot het verbeteren van de flexibiliteit, stabiliteit en kracht.

Mini trampoline

Op de trampoline kan zowel stabilisatie, weerstand, conditie en plyometrie getraind worden. Afhankelijk van wat men wil trainen zet men de trampoline schuin omhoog of omlaag.