« Terug naar overzicht

Botenbijstand Vlaanderen in GVA

Botenbijstand Vlaanderen in GVA

Een platte batterij? Autopech? Iedereen belt dan zijn wegenwachtorganisatie. Maar voor de duizenden motor-, zeil- en snelvaartjachten bestond zoiets nog niet. De belangrijkste watersportfederaties VVW en WSV lanceren nu met VAB de ‘Botenbijstand Vlaanderen’ (BBV).

Met het mooie weer van de voorbije dagen bloeit nu ook de watersport op en stellen vele booteigenaars na de lange winterstalling technische mankementen vast. Vaak is het dan zéér lang wachten voor een technicus ter plaatse kan komen.

Naar het Nederlandse voorbeeld, waar de Botenwacht reeds 15 jaar actief is, beslisten de Vlaamse Vereniging voor Watersport (VVW) en Waterski Vlaanderen (WSV) in samenwerking met de VAB een pechverhelpingsdienst Botenbijstand Vlaanderen’ op te richten. De voorbije weken haalde VAB in haar hoofdkwartier in Zwijndrecht daarvoor zelfs een boot in huis om haar pechverhelpers vertrouwd te maken met watermotoren.

In de praktijk begon de dienst vanaf 1 april. “We hebben intussen een eerste interventie uitgevoerd in Blankenberge”, aldus VAB-woordvoerster Joni Junes. “De boot had te maken met rookontwikkeling als gevolg van een probleem met de motor. De wegenwachter is ter plaatse gegaan en heeft de boot terug “mobiel” gekregen, zodat het zijn tocht veilig kon verderzetten. Voor de veiligheid werd hij wel doorverwezen naar een hersteller voor definitief nazicht. De klant gaf ons per sms een dikke tien voor de geleverde dienstverlening”.

Alleen aan wal

Duidelijk is dat men (minstens veertien dagen) lid moet zijn van een waterfederatie. Voor slechts 25 euro extra per jaar - allicht een lanceerprijs - komt de VAB-pechverhelping ter plaatse. De VAB-meldkamer verwerkt de oproepen. De VAB-pechverhelpers komen in heel België alleen ter plaatse voor motorproblemen of problemen met de mechanische of elektrische aandrijving.

“Het principe is eenvoudig”, aldus WSV-voorzitter Jean-Claude Callewaert. “De wegenwachters blijven aan wal. Ze moeten, om het zo te zeggen, droge voeten houden en blijven dus op de steiger. Het is een win-winsituatie.

Wij kunnen een service aanbieden en de wegenwachters hebben in de zomer traditioneel wat minder werk, waardoor ze hiermee een aanvulling hebben.”

Uit de Nederlandse ervaring blijkt dat het in 22% van de oproepen om startproblemen gaat, in 17% om de brandstoftoevoer, in 15% om motorkoeling, in 12% om de batterij en in 18% is er wat loos met schroefas of de boegas. “Op zo’n zomerse dag snel geholpen worden voorkomt dat heel je uitstap… in het water valt”, besluit voorzitter Callewaert.

Bron: GVA - 09/05/2018 03:00 Paul Verbraeken
Foto: Jan Van der Perre

« Terug naar overzicht